Hvert år arrangerer Steinerskolen i Indre Østfold WOW-dag (Waldorf One World). I år går støtten til et prosjekt i India: Darbari Waldorf School.

I det nordvestlige India ble det i 2013 etablert en Steinerskole for barn av Bhil-folket, en av de mest folkerike urfolkstammene i India.
Til tross for den offisielle avskaffelsen av kastesystemet, er de lokale familiene fortsatt ekskludert fra samfunnet og lever i ekstrem fattigdom.

En fransk kvinne, Capucine Larmand, forelsket seg i et medlem av Bhil-folket når hun var på ferie. Sammen med Steinerskolelærer Jacques Monteaux, startet de det som i dag er Darbari Waldorf School. Prosjektet har som mål at lokale klasselærere skal undervise elevene på skolen, og har fått tillit og lojalitet hos lokalbefolkningen. Skolens siste prestasjon er en vannfontene som gjør det mulig å dyrke biodynamiske grønnsaker til barna.

Torsdag 22.oktober gjennomførte ungdomsskolen en temadag med fokus på tradisjon og kultur i India gjennom kunstneriske og praktiske prosjekter. Elevene jobbet i grupper med temaer som matlaging, tegning, yoga, indisk dans og sport og spill.

Fredag 23.oktober var det arbeidsdag for elevene for å tjene inn penger som uavkortet går til prosjektet i India.

For mer informasjon om WOW-initiativer rundt i verden på ulike Steinerskoler, gå inn på nettsidene: www.freunde-waldorf.de

WOW-dag Steinerskolen i Indre Østfold