Høsten er her og november har igjen meldt sin ankomst. Dagene blir mørkere og det var tirsdag kveld tid for lanternefest på skolen.
Hvorfor feirer vi egentlig lanternefest? Verden over markerer steinerskolene overgangen fra høst til vinter. Lanternesanger synges og nydelige kaker blir bakt.

Sankt Martin av Tours, ble født i Ungarn ca år 315. Martin var en legende som beskyttet fattige og utstøtte i samfunnet.Historien forteller om Martin som ga halvparten av kappen sin til en tigger som frøs, hvor Kristus viste seg for ham kledt i tiggerens kappe. Historien formidler en tanke om nestekjærlighet og det og ta vare på hverandre. Videre kan du lese historien om sankt Martin.

Historien om Martin

For lenge, lenge siden, ble det født en gutt som het Martin. Også kalt Morten. Martin pleide ofte å ri ut på turer med hesten sin utenfor byen der han bodde. En kveld skulle han ut på tur og det var isende kaldt. Vinteren hadde kommet og snøen hadde lagt seg som et fint teppe over landskapet. Med sin varme vinterkappe red han av sted. I en voldsom fart fikk han øye på en stakkars tigger langs veien.

Klærne var fillete og hendene røde av kulde. Martin stanset. Den fattige stakkaren hadde tynne klær og frøs så inderlig. Han var sulten og svak av sykdom. Med sine triste øyne så han på Martin. Med lav og fortvilt stemme, ba han på sine knær om han ikke kunne få noen penger til mat. Martin hadde forlagt pengene sine hjemme og hadde ingenting å gi han. Han stanset, tok kappen sin og delte den i to. ”Her sa han. Ta kappen min. Selv om jeg ikke har noen penger, kan du ta litt av kappen min så du holder deg varm” Den fattige mannen ble så glad og takket pent.

Martin red videre og da han snudde seg for å se etter den fattige stakkaren, var han borte. Martin hadde en drøm den natten. Rett foran han sto den fattige mannen. Men nå var han frisk og sterk. Han hadde på seg den halve kappen som Martin hadde gitt ham. Stemmen var bærende og frisk. ”Martin, sa han. Av deg kan alle mennesker lære hvordan de kan hjelpe hverandre og dele det de har.