bruke 7Torsdag denne uken hadde ungdomstrinnet temadag i forbindelse med wow-dagen (Waldorf One World). Wow-dagen holdes hvert år, og elevene jobber en dag til støtte for et veldedighetsprosjekt. I år ønsket elevene at pengene skulle går til et barnehagesenter i Vietnam; Tho Trang Childcare Centre. Senteret hjelper foreldreløse og fattige barn til å få en trygg oppvekst og en barnehage å gå i. Etterdønningene av Vietnamkrigen er store, og mange barn blir født med skader etter giftstoffene som ble sprøytet over store deler av landet. For å gi kunnskap om og øke bevisstheten rundt landets utfordringer, arrangerte skolen en temadag for elevene.

bruke 9På temadagen jobbet elevene i grupper. Vietnamesisk mat og vennskapsbånd var to av aktivitetene. En gruppe gjorde om gymsalen til en vietnamesisk-inspirert matsal med elevlagde lykter. Musikkgruppa bidro til å lage en meditativ opplevelse ved bespisningen. Vietnamesisk musikk strømmet ut i gymsalen og elevene lot seg tydelig inspirere. Stemningen var til å ta og føle på, mens elevene spiste vietnamesisk suppe og velsmakende banankake med bakt ananas til.

bruke 10Elevene fikk en innføring i Vietnamkrigen og omstendighetene rundt og etter denne, gjennom foredrag og film. Oppfordringen om at vi som mennesker må prøve å se flere nyanser av verden og ikke kun skille mellom «god og ondt» var et viktig tema.
Både elever og lærere var fornøyde med dagen. Vi håper at pengene som kom inn etter fredagens innsats kan hjelpe barn i Vietnam til å få en trygg oppvekst!

bruke 1bruke 8

bruke 6 bruke 5