BrukeVår årlige lanternefest for 1-4.klasse ble holdt denne uken. Mange møtte opp til stemningsfull vandring med lykter og til et hyggelig felles måltid i etterkant. Elevene hadde i god tid før festen laget egne lanterner, og var stolte over å kunne se dem lyse opp i høstmørket.

Takk for en flott kveld!

I november er sommerens lyse kvelder forbi, og mørketiden er en realitet. Derfor trenger vi lys som kan brenne for oss i mørket. Men vi kan kanskje også oppleve at vi trenger å tenne et lys inne i oss, et som lyser for oss og viser vei gjennom mørketiden. Det er gammel skikk å lage en lanterne eller en lykt i forbindelse med sommerens slutt. I Sønderjylland og på de britiske øyer brukte man en uthulet kålrot, og dette var opprinnelsen til gresskarlykten som nybyggerne i Amerika lagde i forbindelse med sommerens slutt.